trenuj swój mózg
Pozostałe

Trenuj swój mózg!

Kiedy rozpoczynałem swoją przygodę z dwoma kółkami bardzo często skupiałem się na wielu aspektach zdrowotnych, ale w przeważającej większości dotyczyły one sfery, nazwijmy to „fizycznej”. Mniej kilogramów, lepsze ciśnienie, dobry cholesterol i tak dalej. Długo do mojej świadomości nie docierało, że regularne kręcenie na dwóch kółkach wpływa – i to znacznie – na rozwój mózgu.

Wielokrotne badania udowodniły, że połączenie aktywności fizycznej z przebywaniem na świeżym powietrzu to magiczna kombinacja wpływająca bardzo dobrze zarówno na nasze zdrowie psychiczne, jak i ogólny stan emocjonalny. Dla osób pokolenia „Y” do którego również należę nowoczesny styl życia jest oparty o biurko i kanapę. Motywacją do oderwania się od tej ponurej rzeczywistości dla wielu osób jest nasz instynkt, który ciągle nam każe poszukiwać. W tym przypadku nowych wyzwań.

Regularne ćwiczenia aerobowe do których przecież jazda na rowerze należy, prowadzą do spadku poziomu hormonu „tłuszczowego” zwanego leptyną. Ta przekazuje naszemu mózgowi sygnał o poziomie energii jaką dysponuje organizm. Gdy poziom leptyny jest niski, nasza motywacja do działania i większej aktywności fizycznej jest większa. To takie poczucie głodu, które musimy szybko zaspokoić. Kiedy podążamy za tym pragnieniem i wyruszamy na przejażdżkę, nasze ciało jest zalewane przyjemnym koktajlem dopaminy, endorfin i serotoniny, które pozwalają nam jeździć dłużej i mocniej. To tworzy samonapędzający się cykl, który sprawia, że wciąż wracamy po więcej.

Ale dzięki jeździe na rowerze nie tylko czujemy się lepiej. Kolarstwo buduje większy i bardziej połączony mózg. Podczas kręcenia zwiększamy zdrowy przepływ krwi do całego organizmu, w tym do mózgu. Pompowanie tlenu i składników odżywczych do metabolicznie drapieżnego narządu jakim jest mózg, zapewnia rodzaj neuronowego nawozu – tworząc bogate złoża kapilarne w szarej materii naszego mózgu – i zwiększają zdolność mózgu do rozwoju, samonaprawy i ogólnego funkcjonowania. Ponadto czas pędzony na rowerze pozwala uruchomić dodatkowe komórki nerwowe, intensyfikując tworzenie białka zwanego BDNF, które stymuluje tworzenie nowych komórek mózgowych, zwanych neuronami. Jazda na rowerze potrafi nawet potroić ich produkcję. 

Oprócz zwiększania się kory mózgu, czyli istoty szarej, wykazano, że regularne uprawianie kolarstwa wpływa na zwiększanie istoty białej mózgu. Materia biała przypomina coś na wzór systemu metra – przekazuje informacje między różnymi częściami ciała i korą mózgową. Zaangażowanie umysłu w rozwijanie umiejętności motorycznych, np. przy jeździe na rowerze pomaga utrzymać płynność działania tego systemu. Biorąc pod uwagę neurologiczne zalety jazdy na rowerze, nic dziwnego, że przyczynia się ona także do lepszych funkcji poznawczych.  

Mentalne korzyści płynące z jazdy na rowerze obejmują również nasze zdrowie emocjonalne. Jazda na rowerze zalewa nasze ciała potężnymi neuroprzekaźnikami, czyli związkami chemicznymi które pomgają przeciwdziałać stanom lękowym, myślom depresyjnym i znacząco wpływają na lepsze samopoczucie w ogóle. W trakcie jazdy poziomy serotoniny znanego potocznie jako „hormon szczęścia” wzrastają i pozostają podwyższone przez cały dzień. Dodatkowo, gwałtowny wzrost dopaminy, sprawia, że ​​czujemy się dobrze, poprawia naszą koncentrację i przyspiesza czas reakcji mięśni. Nasze ciało pompuje norepinefrynę, co pozwala nam przetwarzać informacje na poziomie podświadomości i daje nam to błogie uczucie zawieszonego czasu.

Mentalne i emocjonalne korzyści płynące z jazdy na rowerze mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Regularne ćwiczenia aerobowe zapobiegają stresowi, niepokojom i depresji oraz łagodzą je. Zachęcajmy siebie i innych do aktywności bo to jest zdecydowanie korzystne dla naszego zdrowia.

Zobacz jeszcze to: